Select Page

Generatie Purpose

Hoe win je de harten van de millenials?

Purpose-driven millenials

Verbazingwekkend maar waar: het is niet vanzelfsprekend om medewerkers te betrekken bij de koers van het bedrijf. Veel bedrijven bespreken alles in de top, met de hoogste bazen en managers, en verspreiden hun plannen vervolgens naar de rest van het bedrijf. Een top-down approach, dus.

Hierdoor zijn medewerkers minder betrokken bij het bedrijf en ontbreekt het gevoel van een gezamenlijk doel. Wanneer medewerkers wél betrokken zijn bij het opstellen van de strategie, wordt het doel onderling gedeeld en komt dat doel als het ware in het DNA van de medewerkers. Dat DNA dragen zij uit naar de buitenwereld, dat is hoe het bedrijf wordt gezien. Partners merken en voelen dit en, nog veel belangrijker, klanten merken en voelen dat.

Een andere werkmentaliteit

Het doel, de purpose, an sich is niet alleen erg belangrijk, het is ook de manier waarop het doel tot stand komt. Een groot deel van de huidige werkende generatie is millennial. Een generatie waar veel over is gezegd en geschreven. Door de technologische ontwikkelingen rond hun geboortejaren en jeugd, staan zij op een andere manier in het leven.

Daarmee hebben ze ook een andere werkmentaliteit: het is een echte purpose-driven generatie. Een duidelijk doel is een belangrijk onderdeel van hun loyaliteit. Is er geen duidelijke purpose waarmee ze zich kunnen verbinden? Dan zijn ze binnen twee jaar weer weg. Dat is niet omdat ze bij een ander bedrijf meer kunnen verdienen (zoals vaak het geval is bij oudere generaties), maar omdat de millennial echt vertrouwen wil hebben in de ethiek van het bedrijf. Zich verbonden wil voelen. Gemiddeld genomen hebben zij weinig vertrouwen in de bedrijfsethiek van de grotere corporates. Met winst als hoogste prioriteit win je de harten van de millennial niet.

De impact op loyaliteit

Deloitte Global deed onderzoek naar de loyaliteit van millennials op de werkvloer. ‘De resultaten tonen aan dat sociale, technologische en geopolitieke veranderingen een belangrijke impact hebben op de millennials kijk op de werkvloer. Laat dit een wake-up call zijn voor alle CEO’s”, reageert Punit Renjen, CEO van Deloitte Global.

Het mooie van deze generatie is dat áls ze zich verbonden voelen met het doel van de organisatie, je een grote power binnen hebt gehaald. Ze voelen een enorme drive om het verschil te maken in de wereld en in de samenleving. Daar kunnen de oudere generaties veel van leren. Om in marketingtermen te spreken: de P van Profit is zeker aanwezig, maar staat gelijk aan de P van Purpose.

Generatie Z

Inmiddels komt er een nieuwe generatie aan: Generatie Z. De generatie van Greta Thunberg. Deze generatie is veel strijdvaardiger, klimaat-driven en ideologischer dan de millennials. Millennials lijken meer op hun ouders dan de Greta’s van deze wereld dat doen. Greta voegt de daad bij het woord en is overtuigd om het verschil te gaan maken.

Werkt jouw bedrijf nu nog niet vanuit een purpose maar wil je we graag toekomstig talent aantrekken en behouden?
We helpen je graag.

Merklovers creëren door middel van een betekenisvolle merkstrategie