Patagonia

Patagonia is in business to save our home planet.

BAM!! Om maar een mission statement te noemen. Deze kwam wel even binnen, zo ‘anders’ en zo impactvol. Aspiratievol en daarmee heel inspirerend. De nieuwe mission statement van Patagonia heeft de urgentie van de wereldproblematiek in zich opgenomen en is daarmee inspirerend en uitdagend. Mooi om dit na te streven.

Het mooie en krachtige van Patagonia is dat zijn bijdrage aan de well-being van Moeder Aarde niet een klein beetje is. Het verhaal van Patagonia klopt zodanig dat alles wat zij doen, in het teken staat van de mission statement. Van verpakkingen tot investeringen in duurzame start-ups. Ze hebben zelfs Trump aangeklaagd voor zijn omgang met no mens land.

De vorige mission statement had iets in zich van ‘cause no unnecessary harm’. Dat voelt voor mij aan als de jaren ’00 toen Corporate Social Responsability tot leven kwam. Het kwam met het eerste bewustzijn dat er voor bedrijven meer was dan enkel winst behalen. We hebben ook een Moeder Aarde om ons over te ontfermen.

Ik was laatst bij een evenement van B-Lab en the United Nations Global Compact Network.
Hier werd gesproken over het level of ambitie van bedrijven om bij te dragen aan een betere wereld. Waar voorheen (2015) de tendens onder corporates was dat ‘complyen’ aan wetgeving hiervoor voldoende was, komt er nu meer en meer het bewustzijn dat dat verre van genoeg is.

De wereld staat letterlijk en figuurlijk in brand. Rampen, tyfoons, protesten, etc. Als we doorgaan zoals we nu leven en bedrijven runnen, ben ik bang voor de wereld die ik mijn kinderen achterlaat. Ik ben regelmatig in shock hoeveel mensen nog altijd naïef en onverschillig zijn op dit gebied. Mensen, word wakker. Complyen is niet genoeg, Do no harm is niet genoeg, CSR is niet genoeg, er is meer nodig. Veel meer! Daarom staan we aan de voet van een systeemverandering.

Merken hebben zoveel power als dit op de juiste manier wordt ingezet. Kijk naar Patagonia. Hoe alle takken van de organisatie bezig zijn met de mission statement. Elk op hun eigen manier. Patagonia is een B-Corp. B-Corps zijn for-profit bedrijven die toegewijd zijn om naast hun business doelstellingen ook hun sociale doelstellingen te behalen. Hun resultaten worden regelmatig geverifieerd en gecertificeerd. Dit is een manier om meer ‘social’ te worden als bedrijf maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. En je kan ook eerst naar Parijs, en dan pas besluiten of je naar Rome wilt. Maar het begint met bewustzijn en besef. Dat het echt anders moet. Komt dit ook binnen bij jou? Great!
Nu moeten we de koe bij de horens vatten en bij de basis beginnen.

Tijd. Voor. Verandering. Bel me, ik denk graag mee.

Merklovers creëren door middel van een betekenis volle merkstrategie