De power van Gen Z

Hoe verbazingwekkend het ook is, het is niet vanzelfsprekend om medewerkers te betrekken bij de koers van het bedrijf. Bedrijven doen dit veelal in de top en verspreiden dit vervolgens middels een topdown approach.

Hierdoor ontbreekt het gevoel van een gezamenlijk doel en zijn medewerkers minder betrokken bij het bedrijf. Wanneer medewerkers betrokken zijn bij het opstellen van de strategie, wordt het doel onderling gedeeld en wordt die purpose door het DNA van de medewerker uitgedragen naar de buitenwereld. Partners merken en voelen dit en nog veel belangrijker, klanten merken en voelen dat.

Dus de purpose an sich is niet alleen belangrijk maar ook de manier waarop de purpose tot stand komt. Een groot deel van de huidige werkende generatie zijn millenials. Een generatie waar veel over is gezegd en geschreven. Door de technologische ontwikkelingen ten tijde van hun geboortejaren, staan zij op een andere manier in het leven. Daarmee hebben ze ook een andere werkmentaliteit. Een echte purpose-driven generatie. Een duidelijke purpose is een belangrijk onderdeel van hun loyaliteit. Is er geen duidelijk purpose waarmee ze zich kunnen verbinden, dan zijn ze binnen twee jaar weg. Dat is dus niet omdat ze bij een ander bedrijf meer kunnen verbinden, zoals veelal het geval is bij oudere generaties. De millenial wil echt vertrouwen hebben in de ethiek van een bedrijf dat hij/zij zijn werkgever noemt. Gemiddeld genomen heeft de millenial weinig vertrouwen in de bedrijfsethiek van de grotere corporates. Met winst als eerste prioriteit win je de harten van de millenial niet.

Deloitte Global heeft onderzoek gedaan naar de loyaliteit van millenials op de werkvloer. ,,De resultaten tonen aan dat sociale, technologische en geopolitieke veranderingen een belangrijke impact hebben op de millennials kijk op de werkvloer. Laat dit een wake-up call zijn voor alle ceo’s”, reageert Punit Renjen, ceo van Deloitte Global.

Het mooie van deze generatie is dan weer wel, dat als ze zich verbonden voelen met het doel van de organisatie, je een enorme power binnen hebt gehaald. Ze voelen zo’n enorme drive om het verschil te maken in de wereld, in de samenleving, daar kunnen de oudere generaties veel van leren. De P van Profit is ook zeker aanwezig maar staat gelijk aan de P van Purpose.

Inmiddels komt er een nieuwe generatie aan. Gen Z. De generatie van Greta Thunberg. Deze generatie is veel strijdvaardiger, klimaatdriven en ideologischer dan de millenials. Millenials lijken meer op hun ouders dan de Greta’s van deze wereld. Greta zet de daad bij het woord en is overtuigd om het verschil te gaan maken.

Dus als je als bedrijf nu nog niet vanuit een purpose werkt of dit op korte termijn nog niet van plan bent,  dan wens ik je succes met het aantrekken en behouden van toekomstig talent en met je KPI op internal engagement.

Merklovers creëren door middel van een betekenis volle merkstrategie