De kracht van positieve impact

Wat maakt een merk een sterk merk? Een sterk merk creƫer je niet met een succesvolle reclamecampagne. Nee, het gaat veel dieper dan dat. Een sterk merk moet betrouwbaar zijn, nakomen wat ze beloven. En daarin consistent zijn op de lange termijn.
En er is een andere dimensie die met het jaar belangrijker wordt voor bedrijven. Namelijk de purpose van het bedrijf. Wat is de belofte, de 'why' van een bedrijf? Onderzoek van Kantar Consulting wijst uit dat bedrijven met een hoge purpose score,  de afgelopen twaalf jaar met 175 procent in merkwaarde zijn gegroeid en bedrijven met een lage purpose slechts 70 procent. De P van Purpose is inmiddels misschien wel belangrijker dan de P van Profit.

Wat wordt bedoeld met de purpose van een bedrijf? De positieve impact op mensen en de wereld waarin ze leven. Het is alles wat je bijdraagt aan een betere wereld. Dat gaat dus verder dan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en corporate social responsability (CSR). Dat wordt/werd 'erbij' gedaan, vaak in silo. Bij een purpose driven organisatie zit het in de kern van een bedrijf en daarmee raakt het dus iedereen en elk onderdeel van een bedrijf.

Uit het onderzoek van Kantar komen vijf kenmerken naar voren van goede purpose marketing, het moet:
- betekenisvol zijn
- echt zijn, authentiek
- uniek zijn binnen je categorie
- coherent zijn
- business-proof zijn

Easy doest it, right? Niet echt. Een van de uitdagingen, zit hem in het leiderschap. Een bedrijf kan wel zeggen dat ze purpose-driven zijn en een mooi (marketing)verhaal hebben maar als dat niet wordt nageleefd en uitgestraald, verdwijnt de geloofwaardigheid. Weg is de overtuiging en daarmee de loyaliteit.

Verder heeft onderzoek van PwC aangetoond, dat millenials die een sterke binding hebben met de purpose van de werkgever, langer blijven bij een organisatie.
Dat de purpose van een werkgever een belangrijke drijfveer voor millenials is, dat wisten we al. Echter verspreidt deze drijfveer zich als een olievlek over andere generaties. Steeds meer mensen, jong en oud, vinden het belangrijk dat het bedrijf waar ze voor werken een impact heeft op de mensen en de wereld waarin ze leven. Onder andere omdat ze zelf ook graag persoonlijk een bijdrage willen leveren, het verschil willen maken. Maar in de hectiek en de drukte van hedendaags leven, is dat moeilijk. Dus dan willen ze graag werken bij een werkgever die dat doet. Daar voelen ze zich goed bij en nog veel belangrijker, ze zijn er trots op. Medewerkers worden merk-ambassadeurs, een beter concept voor een sterk merk bestaat er niet.

Dus investeer in je purpose, doe dat samen met medewerkers, en het zal niet alleen impact hebben op de wereld maar ook op de P van Profit. Een win-win.